niedziela, 3 lipca 2011

Pochwycenie kościoła

        Istnieje duża rozbieżność pomiędzy tym co jest znane na temat pochwycenia w niektórych kręgach chrześcijańskich, a tym jak pochwycenie zostało ujęte w Biblii. Często bowiem uznaje się że wszystkie proroctwa Objawienia dotyczące trąb, czasz i klęsk zostaną wypełnione dopiero po pochwyceniu kościoła. Wówczas według tej interpretacji pozostawieni na ziemi i niezdecydowani jeszcze ludzie mieliby  być uciskani przez antychrysta.  Spróbuję wykazać na podstawie znanych fragmentów Biblii że jest inaczej.

W Biblii ukazane zostały co najmniej trzy rodzaje ucisku dlatego samo określenie „ucisk” jeszcze nie mówi nam o jaki ucisk chodzi. Kiedy zatem ktoś mówi o ucisku, to wszystko co zostało o nim powiedziane zazwyczaj ląduje do jednego worka. Spróbujmy jednak każdy z ucisków wyodrębnić.

Po pierwsze, Pan Jezus tak jak inne ks. Starego Testamentu zapowiadał czas ucisku dla narodu Izraela.
Łuk 13:34 - Jeruzalem, Jeruzalem, które zabijasz proroków i kamienujesz tych, którzy do ciebie byli posłani, ileż to razy chciałem zgromadzić dzieci twoje, jak kokosz zgromadza pisklęta swoje pod skrzydła, a nie chcieliście.
13:35 - Oto wasz dom pusty wam zostanie. Powiadam wam: Nie ujrzycie mnie, aż nastanie czas, kiedy powiecie: Błogosławiony, który przychodzi w imieniu Pańskim.
Łuk 21:22 - Gdyż dni te, to dni odpłaty, aby się wypełniło wszystko, co jest napisane.
21:23 - Biada brzemiennym i karmiącym w owe dni; będzie bowiem wielka niedola na ziemi i gniew nad tym ludem,
21:24 - i padną od ostrza miecza, i zostaną uprowadzeni do niewoli u wszystkich narodów, a Jerozolima będzie zdeptana przez pogan, aż się dopełnią czasy pogan.
Mat 24:15 - Gdy więc ujrzycie na miejscu świętym ohydę spustoszenia, którą przepowiedział prorok Daniel - kto czyta, niech uważa -
Ohyda spustoszenia to wojska Rzymskie które dokonały spustoszenia w 70r. miasta Jeruzalem i Świątyni. Według zapowiedzi to spustoszenie miało trwać od zburzenia aż do czasu kiedy skończą się czasy pogan. Widzimy że od 70 r. to proroctwo wypełnia się  i pomimo utworzenia się nowego państwa Izrael część Jerozolimy nie została jeszcze odzyskana. Prawdopodobnie to o tych wydarzeniach z 70 r Pan Jezus powiedział - „Wtedy bowiem nastanie wielki ucisk, jakiego nie było od początku świata aż dotąd, i nie będzie.” (Mat 24:21).
O tym że słowa o największym ucisku były skierowane do Izraela świadczy poprzedni werset – „Módlcie się tylko, aby ucieczka wasza nie wypadła zimą albo w sabat. „(Mat 24:20).

Innym uciskiem miało być prześladowanie wybranych. Chociaż prześladowanie kościoła miało trwać przez cały okres jego istnienia to jego kulminacyjny punkt miał przypadać w czasie panowania „człowieka grzechu” którego Biblia określa też mianem „antychrysta”.
Dan 7:25 - I będzie mówił zuchwałe słowa przeciwko Najwyższemu, będzie męczył Świętych Najwyższego, będzie zamyślał odmienić czasy i zakon; i będą wydani w jego moc aż do czasu i dwóch czasów i pół czasu.
Obj 13:7 - I dozwolono mu wszcząć walkę ze świętymi i zwyciężać ich; dano mu też władzę nad wszystkimi plemionami i ludami, i językami, i narodami.
13:8 - I oddadzą mu pokłon wszyscy mieszkańcy ziemi, każdy, którego imię nie jest od założenia świata zapisane w księdze żywota Baranka, który został zabity.

Widzimy na podstawie tych fragmentów że w tym czasie kościół jeszcze nie został pochwycony aby wyrwać go z rąk antychrysta. Słowo w tych dwóch fragmentach nazywa prześladowanych „świętymi”. Widzimy,  że scenariusz w którym następuje pochwycenie kościoła przed prześladowaniem antychrysta (aby uchronić świętych przed prześladowaniem) rozmywa się właśnie o fragmenty z Biblii.

Paweł wręcz ostrzegał pisząc list do Tesaloniczan aby nie dali się zwieść, gdyż za nim nastąpi przyjście Pańskie miał objawić się człowiek niegodziwości,
2 Tesal 2:3 - Niechaj was nikt w żaden sposób nie zwodzi; bo nie nastanie pierwej, zanim nie przyjdzie odstępstwo i nie objawi się człowiek niegodziwości, syn zatracenia,
2:4 - przeciwnik, który wynosi się ponad wszystko, co się zwie Bogiem lub jest przedmiotem boskiej czci, a nawet zasiądzie w świątyni Bożej, podając się za Boga.
którego rządy kończą się w czasie kiedy Pan Jezus przychodzi zabrać swoją oblubienicę.
Tesal 2:8 - A wtedy objawi się ów niegodziwiec, którego Pan Jezus zabije tchnieniem ust swoich i zniweczy blaskiem przyjścia swego
Widzimy tu jedno powtórne przyjście Pana w czasie którego następuje zmartwychwstanie umarłych, pochwycenie kościoła i unicestwienie przeciwnika Chrystusa.

Tu (po pochwyceniu) właśnie Biblia już nie mówi o ucisku kościoła ale o ucisku tych którzy postanowili zostać nieposłuszni Ewangelii.
2 Tesal 1:6 - gdyż sprawiedliwa to rzecz u Boga odpłacić uciskiem tym, którzy was uciskają,
1:7 - a wam, uciskanym, dać odpocznienie wespół z nami, gdy się objawi Pan Jezus z nieba ze zwiastunami mocy swojej,
Czy kościół zatem zostanie pochwycony aby oszczędzić go od ucisku sądu, czy ucisku antychrysta?
Te dwie rzeczy  jak widzimy nie są wg Biblii tożsame. Czym innym jest w Biblii obraz sądu bezbożnych, który następuje po pochwyceniu kościoła a czym innym czas w którym włada antychryst. W 2 Tesal 1:6 czytamy o ucisku sądu w którym nie jest uciskany już kościół ale przeciwnicy Chrystusa. Jest to już czas po panowaniu Antychrysta, gdyż jak pisze Paweł „Pan zniweczy go blaskiem przyjścia swego”.

Antychryst


Cała nauka, że antychryst będzie panował po pochwyceniu kościoła powstała w oparciu o jeden fragment. Nie ma drugiego takiego miejsca w całej Biblii które by potwierdzało taki schemat wydarzeń.

2 Tesal 2:7 - Albowiem tajemna moc nieprawości już działa, tajemna dopóty, dopóki ten, który teraz powstrzymuje, nie zejdzie z pola.

Właśnie o ten fragment się rozchodzi. Czy w tym fragmencie jest chociażby jedno słowo o pochwyceniu kościoła? Ludzie utożsamiają ten zwrot „zejdzie z pola” z zabraniem kościoła. Co bowiem powstrzymuje tajemniczą moc nie prawości? Odpowiedź wydaje się prosta - kościół. Tak właśnie to rozumieją.

Powstaje przez to takie koło wniosków.
-Nie mógł się objawić antychryst skoro kościół jest na ziemi.
-Całe więc panowanie człowieka grzechu, prześladowanie i ucisk kościoła musiałby nastąpić pomiędzy pochwyceniem kościoła a wylaniem gniewu Bożego.

To co napisałem jako przykład wcześniej jest oczywiście przykładem błędnego rozumowania. W tym fragmencie nie ma ani jednego słowa o pochwyceniu kościoła. Po za tym to nie kościół powstrzymywał moc nieprawości ale Duch Święty. Dopóki kościół był prowadzony przez Ducha Świętego tak długo od czasów Apostolskich człowiek nieprawości nie mógł objąć władzy w kościele. Zejście z pola to nie zabranie ale usunięcie się Ducha Świętego/zezwolenie na to aby ta moc nieprawości mogła działać w kościele.

2 Tesal 2:3 - Niechaj was nikt w żaden sposób nie zwodzi; bo nie nastanie pierwej, zanim nie przyjdzie odstępstwo i nie objawi się człowiek niegodziwości, syn zatracenia,
2:4 - przeciwnik, który wynosi się ponad wszystko, co się zwie Bogiem lub jest przedmiotem boskiej czci, a nawet zasiądzie w świątyni Bożej, podając się za Boga.
Ten fragment wyraźnie o tym mówi. Nie (nastanie pierwej) nastąpi pochwycenie kościoła zanim nie przyjdzie odstępstwo i nie objawi się człowiek niegodziwości, syn zatracenia. Najpierw więc do kościoła miało przyjść odstępstwo a władzę miał objąć człowiek niegodziwości. Dopiero po tych wydarzeniach ma nastąpić spotkanie żyjących z Panem.

Kolejność wydarzeń końca w związku z tym jest następująca

1.Panowanie antychrysta
2.Zabranie kościoła
3.Wylanie gniewu Bożego

Panowanie antychrysta i prześladowanie kościoła rozciąga się w czasie przed zabraniem kościoła (przed przyjściem Jezusa). Jak już była mowa na początku to Duch Święty był tym który przewodniczył na początku kościołowi. Zgodnie jednak z zapowiedzią do kościoła musiało przyjść odstępstwo aby w końcu człowiek niegodziwości mógł zająć miejsce Ducha Świętego.