sobota, 10 kwietnia 2010

Objawienie


Obj 1:20 - A oto znaczenie siedmiu gwiazd, które trzymam w mym prawym ręku, i siedmiu złotych świeczników: siedem gwiazd – to aniołowie siedmiu Kościołów, siedem świeczników zaś – to siedem Kościołów.

Objawienie jest proroctwem skierowanym do kościoła, które zostało spisane aby umocnić i ostrzec kościół o wydarzeniach, które miały się wkrótce wydarzyć. Dla wierzących jest ono dowodem działania w kościele żywego Boga „świadectwem Jezusa jest duch proroctwa” (Obj 19:10). Można powiedzieć, że treść Objawienia Jana nie ukazuje tylko samego kościoła, ale zawiera elementy, które już miały miejsce i te, które mają nastąpić.
Treść Objawienia zawiera opisy wydarzeń, które podzielone są na siedem rozdziałów a same stanowią jakby oddzielne księgi, przed którymi przeważnie jest zawarty krótki opis wyjaśniający zawartość każdej księgi. Według Objawienia a więc i samego Pana Kościół Chrystusowy został wbudowany w plan Świątyni, którą Bóg kazał wykonać Mojżeszowi po wyprowadzeniu Izraelitów z Egiptu. Elementem świątyni, który reprezentuje kościół jest świecznik siedmioramienny wykonany z jednolitej bryły złota stanowiący część południową świątyni.
Każda z siedmiu lamp świecznika wyznacza pewien czas, w którym ma nastąpić wypełnienie proroctw dotyczących poszczególnym części tzn. pierwszy listy, pierwsza trąba, pierwszy anioł i pierwsza plaga dotyczy tego samego wyznaczonego czasu. Wszystkie natomiast proroctwa są zapisem dziejów kościoła aż do oddania władzy Ojcu. Niektóre z opisanych proroctw można by przypuszczać, że zostaną wypełnione podczas nieobecności kościoła lub dopiero na końcu obecnego lub podczas czasu tak jak „zapowiadane klęski”, „przyjście Antychrysta”, „Tysiącletnie Królestwo”; jednak takich założeń nie można oprzeć na innych tekstach biblijnych. Myślę, że wynika to z trudnej do odczytania symboliki Objawienia. Dlatego postanowiłem również zamieścić słownik opisujący niektóre terminy proroctwa. Myślę, że pozwoli to w bardziej przystępny sposób czytelnikowi zrozumieć treść Objawienia i umiejscowić niektóre z wydarzeń historycznych. Nie jest moim zamiarem natomiast tłumaczenia całości Objawienia a tekst ten należy bardziej traktować jako komentarz mający na celu przybliżenie jej treści kościołowi. Zastrzegam sobie też możliwość zmiany tekstu w omawianiu niektórych proroctw.

Przytoczę w skrócie zasady, jakimi staram się kierować przy interpretacji tego tekstu:

Miejsce kościoła jest wpisane w Boży plan i musi być potwierdzony przez inne miejsca pisma Nowego i Starego Testamentu.

Proroctwo zostało spisane, aby objawić jego kościołowi wydarzenia, które mają się wydarzyć; stanowi ono treść, której nie można zmieniać i która nie podlega dowolnej interpretacji.

Objawienie zostało spisane po to by ujawnić wydarzenia, które mają się wydarzyć w przyszłości, zatem z treści samego proroctwa można odczytać ich znaczenie.

Widzenia, chociaż często nie następują po sobie to jednak się uzupełniają i są ze sobą ściśle powiązane, dlatego nie należy czytać ich oddzielenie. Czytając list do pierwszego anioła odczytujemy znaczenie pierwszej trąby i pierwszej pieczęci. To zaś sprawia, że obraz, który przez to uzyskujemy jest jasny i trudno było by przedstawić dwie wersje różnych wydarzeń odnoszących się do tego samego okresu. Każde wydarzenie musi mieć również swoje potwierdzenie w wydarzeniach historycznych. Musimy pamiętać jednak, że wydarzenia, które Jan opisuje miały swoje miejsce w wymiarze duchowym zgodnie ze słowami "co Duch mówi do zborów" i rzeczywistym przekazanych za pomocą obrazów.  Opisane miejsca, zwierzęta i postacie to symbole duchowych i rzeczywistych wydarzeń z danego okresu.

Poniżej przedstawiłem za pomocą tabeli, w jaki sposób spisana została treść Objawienia. W podobny sposób Bóg wyjaśnił Danielowi przyszłe wydarzenia. W Daniela te same wydarzenia, ale w różny sposób są opisane w rozdz 2, 7 i ósmym. W rozdziale 2-gim jako pomnik w śnie Nabudnesera a w rozdziale siódmym i ósmym jako wizje zwierząt.
W podobny sposób moim zdaniem zostało spisane Objawienie. Można do takiego wniosku dojść czytając i porównując poszczególne wydarzenia wizji trąb, czasz czy siedmiu aniołów. Wystarczy porównać wydarzenia które miały nastąpić w siódmym okresie. Chodziarz opisane zostały w różny sposób to w każdym z tych miejsc jest mowa o końcu lub wypełnieniu się pewnych rzeczy.

Obj 8:1 - A gdy zdjął siódmą pieczęć, nastało w niebie milczenie na około pół godziny.
8:2 - I widziałem siedmiu aniołów, którzy stoją przed Bogiem, i dano im siedem trąb.
8:3 - I przyszedł inny anioł, i stanął przy ołtarzu, mając złotą kadzielnicę; i dano mu wiele kadzidła, aby je ofiarował wraz z modlitwami wszystkich świętych na złotym ołtarzu przed tronem.
8:4 - I wzniósł się z ręki anioła dym z kadzideł z modlitwami świętych przed Boga.
8:5 - A anioł wziął kadzielnicę i napełnił ją ogniem z ołtarza, i rzucił ją na ziemię. I nastąpiły grzmoty donośne i błyskawice, i trzęsienie ziemi.

Obj 10:7 - lecz w dniach, kiedy siódmy anioł się odezwie i zacznie trąbić, dokona się tajemnica Boża, jak to zwiastował sługom swoim, prorokom.

Obj 11:15 - I zatrąbił siódmy anioł; i odezwały się w niebie potężne głosy mówiące: Panowanie nad światem przypadło w udziale Panu naszemu i Pomazańcowi jego i królować będzie na wieki wieków.
11:16 - A dwudziestu czterech starszych, którzy siedzą na tronach swoich przed Bogiem, upadło na oblicza swoje i oddało pokłon Bogu,
11:17 - mówiąc: Dziękujemy ci, Panie, Boże Wszechmogący, który jesteś i byłeś, że przejąłeś potężną władzę swoją i zacząłeś panować;
11:18 - i popadły w gniew narody, lecz i twój gniew rozgorzał, i nastał czas sądu nad umarłymi, i oddawanie zapłaty sługom twoim prorokom i świętym, i tym, którzy się boją imienia twego, małym i wielkim, oraz wytracenia tych, którzy niszczą ziemię.
11:19 - I otworzyła się świątynia Boża, która jest w niebie, i ukazała się Skrzynia Przymierza jego w świątyni jego; i zaczęło się błyskać i głośno grzmieć, i przyszło trzęsienie ziemi, i spadł wielki grad.

Obj 16:17 - A siódmy wylał czaszę swoją w powietrze; i rozległ się ze świątyni od tronu donośny głos mówiący: Stało się.
16:18 - I nastąpiły błyskawice i donośne grzmoty, i wielkie trzęsienie ziemi, jakiego nie było, odkąd człowiek istnieje na ziemi; tak potężne było to trzęsienie.
16:19 - I rozpadło się wielkie miasto na trzy części, i legły w gruzach miasta pogan. I wspomniano przed Bogiem o wielkim Babilonie, że należy mu dać kielich wina zapalczywego gniewu Bożego.
16:20 - I znikły wszystkie wyspy i gór już nie było.
16:21 - I spadły z nieba na ludzi ogromne centnarowe kawały gradu; a ludzie bluźnili Bogu z powodu plagi gradu, gdyż plaga ta była bardzo wielka.

Myślę że tylko te fragmenty mogą być wystarczającym materiałem dowodowym na to, że opisane w Objawieniu wydarzenia nie zostały przedstawione w sposób chronologiczny. Te podane prze ze mnie fragmenty opisują jedno wydarzenia choć są rozdzielone o kilka rozdziałów. Jeżeli do tej pory myślałeś i byłeś nauczany inaczej to przyznam, że będziesz musiał przejść ogromną rewolucję. Wymaga to bowiem od czytelnika zburzenia większości wyobrażeń o przyszłych wydarzeniach jakie zostały nam wcześniej wpojone przez takie filmy jak "Złodziej w nocy" czy trochę nowszy "Left Behind".
Czy czytając jednak Objawienie nie zastanawiałeś się – O jakim końcu i panowaniu jest mowa w Obj 11:5; 16:17; 10:7 skoro w dwunastym rozdziale zostały opisane narodziny Chrystusa, walka w niebie a w trzynastym powstanie zwierząt walczących z ludem Bożym?

Poniżej przedstawiłem za pomocą tabeli, w jaki sposób spisana została treść Objawienia. W podobny sposób Bóg wyjaśnił Danielowi przyszłe wydarzenia. Pewną korzyścią dla takiego umiejscowienia proroctw jest to, że nie sposób jest ich umiejscowienie w innym czasie, ponieważ wszystkie wydarzenia z tego okresu muszą się wypełnić. Możliwość pomyłki w takiej sytuacji jest prawie bliski zeru. W treść Objawienia powinny być również wpisane największe wydarzenia decydujące o losach kościoła w tym: wojny, zarys dziejów chrześcijaństwa, upadki wielkich mocarstw ...... Nie można przypuszczać, że proroctwo pomija takie wydarzenia jak okres I i II wojny światowej, dzieje Inkwizycji Średniowiecznej czy upadek chrześcijańskiego Cesarstwa Rzymskiego.
Drugim elementem, na który czytelnik zwróci uwagę patrząc na poniższy schemat jest brak wydarzeń, które mają nastąpić po siódmym okresie kościoła. Nie wynika to z braku umiejscowienia pewnych wydarzeń, ale z oczywistego faktu, że wszystkie proroctwa moim zdaniem są wpisane w siedem wieków kościoła.


Chronologia wybranych wydarzeń Objawienia




2 Mojż 25:31 - Zrobisz też świecznik ze szczerego złota. Jego podstawę i jego trzon wykujesz z jednej bryły; jego kielichy, gałki i kwiaty będą z tej samej bryły.

Obj 5:6 - I widziałem pośrodku między tronem a czterema postaciami i pośród starców stojącego Baranka jakby zabitego, który miał siedem rogów i siedmioro oczu; a to jest siedem duchów Bożych zesłanych na całą ziemię.

Świecznik został wykonany z jednolitej bryły złota i to właśnie mówiło o baranku zabitym który miał siedem rogów.  Rogi w Objawieniu symbolizują władców/królestwa (patrz 13 rozdział) a rogi baranka to siedem duchów zesłanych na całą ziemię i siedem jest jest zborów/kościołów.

2 Mojż 25:37 - Zrobisz też do niego siedem lamp. Lampy jego należy tak ustawić, aby oświecały przeciwległą stronę.

Obj 1:16 - W prawej dłoni swej trzymał siedem gwiazd, a z ust jego wychodził obosieczny ostry miecz, a oblicze jego jaśniało jak słońce w pełnym swoim blasku.

Obj 1:12 - I obróciłem się, aby zobaczyć, co to za głos, który mówił do mnie; a gdy się obróciłem, ujrzałem siedem złotych świeczników,
1:13 - a pośród tych świeczników kogoś podobnego do Syna Człowieczego, odzianego w szatę do stóp długą i przepasanego przez pierś złotym pasem;

O czym mówi ta księga? O tym, że kiedy "siódmy anioł się odezwie i zacznie trąbić, dokona się tajemnica Boża, jak to zwiastował sługom swoim, prorokom". Jeżeli czytasz słowo w prosty sposób to te słowa muszą być prawdziwe. O tym także pisał Paweł:
1 Korynt 15:51 - Oto tajemnicę wam objawiam: Nie wszyscy zaśniemy, ale wszyscy będziemy przemienieni
15:52 - w jednej chwili, w oka mgnieniu, na odgłos trąby ostatecznej; bo trąba zabrzmi i umarli wzbudzeni zostaną jako nie skażeni, a my zostaniemy przemienieni.

Powiesz - "Ale jak? Przecież po trąbach przychodzą klęski , a później wyginie trzecia część ziemi." Jak by było natomiast mało kolejny wiersz mówi: "Panowanie nad światem przypadło w udziale Panu naszemu i Pomazańcowi jego i królować będzie na wieki wieków.". Chyba nie ma wątpliwości, że chodzi tu objęcie ostatecznego panowania. Dlaczego więc  objawienie w tym miejscu się nie kończy? Jak już to zostało ukazane powyżej na obrazku kolejne proroctwa uzupełniają się i wypełniają się w czasie siedmiu kościołów. I tak:

Pieczęcie opisują wydarzenia, które miały się wydarzyć na ziemi (Obj 4:1). Piszę "miały" ponieważ one się wypełniały już od pierwszych wieków chrześcijaństwa.

Trąby miały za zadanie ułatwiać przeprowadzanie działań wojennych ale również służyły aby aby sygnalizować zagrożenie (1 Korynt 4:18).

Aniołowie (144 tysiące) natomiast opisują przesłanie. Warto zwrócić uwagę na to, że przy trąbach Objawienie Jana nie opisuje żadnego przesłania a tylko mówi jakby o skutkach. I tak Pierwszy anioł opisuje czas, kiedy zostaje jest zwiastowana wieczna Ewangelia. Czyli jest tu mowa o początkach chrześcijaństwa.

Czasze natomiast opisują wylanie gniewu (Obj 16:1).


____________________________________

Oprócz proroctw, które możemy odczytać według siedmiu wyznaczonych okresów kościoła są fragmenty, które nie możemy odczytywać w ten sposób. Kilka proroctw nie obejmuje wymieniona chronologia.

Pierwsze z proroctw obejmuje opis królestwa szatana, które opisane jest w 12 i 13 rozdziale Objawienia.

Drugie proroctwo, które nie jest opisane chronologicznie znajduje się na końcu Objawiania od 17 do 20 rozdziału. Rozdziały te opisują sąd nad wielką nierządnicą i zwycięstwo Królestwa Chrystusa.

Celowo pominąłem opis Tysiącletniego Królestwa, które według biblistów opisuje tysiącletnie panowanie Chrystusa które ma nastąpić po przyjściu Chrystusa i objęciu panowania. Istnieją jednak argumenty, które przeczą takiej interpretacji tego proroctwa. Najważniejszym z nich jest brak wymienionego wydarzenia przez Chrystusa, kiedy był i nauczał wśród uczniów.